headershadow

Latest Blogposts

De Gezonde Ruiter (2) - Terug naar de basis

Vandaag weer een interessant artikel over ‘de gezonde ruiter’ door Nathalie van der Pol. Nathalie heeft eerder al een artikel geschreven die je hier terug kunt lezen. Nathalie d’r ‘ding’ is voeding, zowel voor mensen als paarden, haar kennis deelt ze graag met ons!

De Gezonde Ruiter 2 - Terug naar de basis

Als we de eerste moderne mens, de oermens, (ongeveer 160.000 jaar geleden) en de huidige mens op het gebied van genen vergelijken zien we weinig verschil. Genen veranderen langzaam. De eerste moderne mens was een jager / verzamelaar. Dat betekent veel bewegen, vooral om voedsel te zoeken. Dat voedsel bestond uit groente, fruit, vis, vlees, eieren, (ongebrande) noten en zaden.

Ongeveer 10.000 jaar geleden ontstond het ‘boerenbedrijf’. Men ging vee houden en voedsel verbouwen zoals granen en peulvruchten. De industriële revolutie volgde en langzaam maar zeker werd de jager / verzamelaar ingeruild voor een koopjesjager die op de kleintjes let bij de Albert Heijn.

Diverse onderzoeken wijzen uit dat ons spijsverteringsstelsel nog op dezelfde manier werkt als in toen. Evolutie duurt immers miljoenen jaren en onze genen worden ‘pas’ ong. 10.000 jaar aan ons gewijzigde eetpatroon blootgesteld. Je kunt dus stellen dat onze genen ons niet bij kunnen benen! Het gevolg is chronische gezondheidsklachten, vermoeidheid, ‘je niet fit voelen’, verminderde weerstand, overgewicht en andere bekende welvaartsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en botontkalking.

Wat is nu concreet het verschil tussen ‘oervoeding’ en onze moderne voeding? De oermens at weinig koolhydraten en veel groente, fruit, (ongebrande) noten en zaden. Verder in geringe mate vlees of vis (afhankelijk van wanneer er wat gevangen werd). Daarnaast hadden ze niet de beschikking over geraffineerde suikers en kunstmatige toevoegingen. Wij, de moderne mens, eten precies het omgekeerde. Veel koolhydraten en weinig groente, fruit, (meestal gebrande, lees: gefrituurde) noten en zaden. Helaas hebben wij wel de beschikking over geraffineerde suikers en kunstmatige toevoegingen.

* aangehouden percentages zijn bij benadering

Dit is in een notendop de theorie van Prof. Loren Cordain Ph.D. Hij heeft deze theorie ‘Paleo’ genoemd. Als je hier meer over wil lezen kun je bergen informatie vinden op het internet. Goede sites zijn o.a. www.eetgoedvoeljegoed.nl en www.hetpaleoprincipe.nl. Hier kun je ook veel paleo recepten vinden.

Hoe kun je dit vertalen naar een ander eetpatroon dat past in onze huidige snelle tijd? Laat de gevestigde ideeën van calorieën tellen, weinig vet eten en überhaupt weinig eten los. Probeer daarnaast de inname van granen (brood, pasta, koekjes, crackers, e.d.) en suikers zoveel mogelijk uit te sluiten. Het is altijd moeilijk om je voedingspatroon aan te passen. Ik adviseer om het in stapjes te doen. Probeer bijvoorbeeld eerst eens om op een andere manier te gaan ontbijten.

Wees ook vooral niet te streng voor jezelf. Ik eet ook echt wel eens een patatje of een lekker gebakje als er iemand jarig is. Ik pas altijd de 85/15 regel toe. Dat houdt in dat mijn streven is om 85% van mijn voeding volgens het paleo principe te eten. De overgebleven 15% is dus dat gebakje, dat (toch wel erg lekkere) patatje oorlog 😉 of andere ‘niet-paleo’ voeding.

Ter inspiratie een aantal voorbeelden voor de diverse maaltijden en tussendoortjes.

Ontbijt:

• Fruit / zaden / bessen smoothie, of zie recept aan het einde van dit artikel

• Gekookte eieren (2 stuks kan makkelijk) en iets van fruit of groente

Lunch:

Een goed gevulde:

• salade (voeg altijd diverse zaden (pompoen- , zonnebloem- en pijnboompitten) toe en probeer ook eens bessen (cranberries, rozijnen, e.d.) toe te voegen, of;

• soep (voeg lekker veel groente toe), of;

• omelet (voeg lekker veel groente toe) Als het makkelijk en snel moet (bijv. als je onderweg bent) lunch ik ook wel eens met amandelbrood (zelf gemaakt) of kastanje crackers.

Diner:

Combineer wat je wil voor wat betreft groente, vlees, kip, vis of ei. Probeer aardappels, pasta en rijst te vermijden.

Tussendoor:

• Een handje ongebrande noten

• Eén of twee dadels (medjool dadels) of vijgen (een echte traktatie voor zoet liefhebbers)

• Fruit of groente

• Verder kun je op het internet veel recepten vinden voor repen, koekjes, e.d. die binnen het paleo principe passen.

Gezonde tip: www.sportsnuts.nl/. De allergoedkoopste voor alle mega gezonde noten, zaden, pitten, zuidvruchten en bessen. Boven de 40 euro betaal je geen verzendkosten.

Let op! Het is absoluut niet de bedoeling dat je honger hebt. Het is geen dieet! Dus ga niet leven op alleen sla of fruit. Met name onder andere de noten, zaden, pitten en dierlijke eiwitten zoals vlees en eieren zorgen voor een langdurig vol gevoel.

Er zullen op DifferHand regelmatig artikelen geplaatst worden onder de titel ‘De gezonde ruiter’. Hierin een vernieuwende en verfrissende kijk op voeding, supplementen en voedingsadviezen.

Bron: ‘Oergondisch genieten’ van Ria Penders, Elly Poll, Yvonne van Stigt

Nathalie van der Pol

Recept Fruit / zaden / bessen smoothie

Ingrediënten:

• Twee verschillende stuks fruit. Ik neem meestal een banaan en combineer het met een ander stuk fruit of groente (voorbeelden : appel, peer, kiwi, ananas, meloen, aardbeien, blauwe bessen, frambozen, wortelen, ½ avocado (is echt lekker… / ik was ook sceptisch 😉 , spinazie, enz.).

• Eetlepel chia zaad

• Eetlepel lijnzaad

• Handje Goji bessen

• Theelepel biologische rauwe cacao poeder (vol anti-oxidanten en magnesium / wordt gezien als ‘superfood’)

• Theelepel maca poeder (mix van vezels, mineralen en koolhydraten)

• Groot glas water

• Optioneel: scheut kokosmelk (vol goede vetten)

Doe alle ingrediënten in een maatbeker en pureer het geheel met de staafmixer. Als je het nog te dik vindt kun je er wat water bij doen. Vanwege de cacaopoeder krijgt het geheel een bruinige kleur. Hierdoor ziet het er minder smakelijk uit. Maar laat je niet misleiden door het uiterlijk, het is echt lekker!

Tip Voor de smoothie is een staafmixer makkelijker als een blender.

Heb jij mijn GRATIS e-book al?
Vul hier onder je gegevens in en ik stuur hem direct naar je toe, je kunt er dus gelijk mee aan de slag. TIP: print hem uit en neem mee naar stal!
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

0 reacties op “De Gezonde Ruiter (2) - Terug naar de basis

Plaats een reactie


*